Dieta mediteraneana?

Inspirata fiind de articolul Mirunei, articol care vorbeste de un subiect foarte fierbinte pentru mine:     alimentatia, m-am gandit sa va vorbesc despre copii italieni si despre problemele lor de alimentatie. Auzisem din diverse surse ca in Italia rata obezitatii la copii este printre cele mai ridicate din Europa, insa nu aveam informatiile dintr-o sursa credibila. Asta pana recent cand am dat peste ”Rapporto sull’obesità in Italia”, Istituto Auxologico Italiano ce vorbeste despre obezitatea in randul italienilor si cat este aceasta reprezentata de genetica si stil de viata.

Rezultatele sunt destul de triste pentru Italia: 1 treime din copii pana in 8 ani au probleme cu greutatea, asta insemnand fie supraponderali fie obezi. Mi se pare destul de nasol, judecand ca pana la varsta aceea iti formezi gusturile si daca ai fost drogat cu zahar te vei lupta o viata intreaga sa scapi de dependenta. Raportul zice ca 36% din copii italieni pana in 8 ani au probleme cu gretatatea, dintre acestia 24% sunt supraponderali, iar 12% sunt obezi. Distributia geografica nu mira pe nimeni, deoarece reflecta si direfentele culturale: in regiunea sudica Campania 1 din 2 copii are probleme cu greutatea (49%) pe cand in nord in Val d’Aosta 1 din 4 copii are probleme cu greutatea (23%).

Daca in nord se remarca o crestere ce surprinde, in sud nu este nici o surpriza, Campania fiind de foarte mult timp campioana in statisticile de obezitate in Italia. Cum se intampla asta in conditiile in care in sud clima este in permanenta blanda, au din belsug fructe si legume proaspete, ulei de masline delicios si sa nu mai mentionez tonele de peste si fructe de mare proaspete ce iti iau ochii? Faimoasa dieta mediteraneana, atat de admirata si data ca exemplu pentru longevitatea italienilor se cam contrazice cu datele actuale.

Din cele cateva vizite facute in regiune + sarbatori petrecute in sanul unor familii campane va spun secretul acestei contradictii: in Campania legumele, pestele, carnea totul se ”fierbe” in ulei. Cantitatile de ulei mancate te lasa mut, iar asta am simtit-o pe pielea mea intr-o vizita turistica in Napoli cand am comandat la restaurant un risotto cu fructe de mare si ceea ce am primit a fost o ciorba cu ulei, orez si fructe de mare. Atat de mult ulei era, incat nu am putut manca. Pe langa asta, se prajeste cam totul si se fac excese zilnic, iar la o sarbatoare daca nu mananca pentru o saptamana intr-o seara, apai aia nu a fost sarbatoare. Bineinteles ca dupa urmeaza problemele de digestie, care te tin pe tusa pentru urmatoarele zile.

Sa nu uitam de pizza, paste, ‘nspe mii de feluri de dulciuri si Nutella, ”alimente” ce reprezinta baza alimentatiei atat a copiilor cat si adultilor in Italia. Daca adaugi la asta un pic de alcool pentru socializare si lipsa activitatilor fizice de orice fel ai tabloul stilului de viata in Campania. In situatia de fata nu e de mirare ca e fruntasa la capitolul obezitate.

Cred ca Val d’Aosta reuseste sa tina stindardul sus in ceea ce priveste procentele scazute de copii supraponderali dintr-un motiv foarte simplu: in acea zona exista o cultura a sportului extrem de dezvoltata. Toata lumea face ceva, iar copii sunt incurajati de catre parinti de mici sa faca sport. Cu siguranta nu prajesc atat de mult ca in Campania, insa suntem in Italia si Nutella, pizza si pasta sunt apreciate de catre toate varstele, indiferent de regiune.

V-am spus de copii, unde situatia mi se pare cu atat mai tragica, cu cat nu ei fac alegerile ci sunt victimele ignorantei si nepasarii parintilor. Nici statisticile ce privesc adultii nu le fac cinste: peste 35% din adulti sunt supraponderali si 10% obezi. Printr-o simpla functie matematica deduci ca 45% din populatia adulta are probleme cu greutatea.

In studiu se mai precizeaza ca sunt unele studii ce atribuie acesta boala ereditatii intr-un procent de 40-70%. Deci in nici un caz nu sunt tonele de carbohidrati mancati fara noima, ci este vorba de genele ereditare. Un motiv in plus pentru parinti sa se preocupe mai putin: saracul copil este grasut din cauza genelor, oricat as incerca sa-l hranesc bine este condamnat sa fie mereu supraponderal.

Acestea fiind zise mai usor cu pastele si pizza!

6 thoughts on “Dieta mediteraneana?

  1. Misto articol, documentat.

    Pe de alta parte, italienii – ca si multi alti civilizati – prezinta sindromul poporului proaspat iesit din foame, cum imi place sa-i zic: “lasa copilu’ sa manance, ca destul am facut eu foamea cit am fost mic…” Ia sa-i vezi si pe copiii din Romania peste vreo 10-20 de ani asa cum incep sa semene cu niste butoiase🙂

    Bine ai venit in blogosfera rotaliana; te-am adaugat in blogroll-ul “Romani in Italia”, unde-i poti gasi pe cei care mai scriu pe-aici, in caz ca-i cautai🙂

    • Mersi de introducere in blogosfera roitaliana Marius🙂.
      Chiar weekend-ul acesta am fost la o zi de nastere a unei fetite de 6 ani si am ramas surprinsa negativ cand am vazut meniul petrecerii: chipsuri, pizza, hamburgeri, sandwichuri cu maioneza si alte porcarii, sucuri acidulate si multe dulciuri. Nici macar un fruct sau ceva mai nutritiv. Nu am vazut pe nimeni deranjat de meniu, din contra copii de 2 ani erau indopati cu tot felul de junk-food. La un moment dat mai auzeai vreun parinte ca tipa: ”ajunge ca ai mancat vreo 20 de pizzette”, si apoi isi vedea imediat de treburi atat el cat si copilul care continua sa se indoape.

      In Romania, nu se mananca atat de multi carbohidrati si poate de aceea obezitatea in randul copiilor este mai mica, insa numai cand ma gandesc la tonele de carne cu care sunt indopati de la varste fragede ma apuca groaza. Si nu vorbesc de un peste la cuptor sau carne de tara, ci de cremvusti, salamuri sasesti si alte mezeluri, ”alimente” de cea mai joasa calitate.

      • Haha…e ca intr-o relatie. Cand te muti impreuna cu iubitul/iubita dispare misterul si incepi sa vezi sosetele aruncate in toate ungherele, vasele nespalate din chiuveta si alte mici nimicuri. Din anumite puncte de vedere nu-mi schimb parerea despre Italia, insa este clar ca nu o vad in aceleasi culori ca atunci cand eram un simplu turist, fermecat de tot ce are peninsula de oferit.

  2. Nu am ajuns inca in Val d’Aosta sa gust preparatele culinare specifice, insa de abia astept, nu atat pentru bucataria lor cat mai ales pentru natura.
    Uleiul de masline este intr-adevar sanatos si foarte gustos, nu exista termen de comparatie cu uleiul de floarea soarelui rafinat de la noi, insa daca e consumat cu moderatie pentru ca in cele din urma tot grasime e.

    Atat timp cat esti turist ar fi un sacrilegiu sa vii in Italia si sa nu incerci cat mai multe tipuri de paste si pizza, insa daca ajungi sa le consumi zi de zi, pe langa faptul ca iti afecteaza silueta prezinta numeroase riscuri pentru sanatate.

  3. Pe de alta parte in Val d’Aosta se gateste cu unt, nu cu ulei de masline…nesanatos.

    Si eu am remarcat in Italia ca se foloseste mult ulei, imi amintesc pastele cu pesto, erau scaldate in ulei si inca alt ulei pus suplimentar, in farfurie, ca decor. Dar macar e ulei de masline.

    “Mai usor cu pizza si pastele” cine poate, eu in Italia nici macar nu reusesc sa comand si altceva, atat de mult imi place pizza lor. Iar acasa, daca nu mananc zilnic paine, paste sau cartofi, nu-s om.

Leave a Reply

