Din nou despre prejudecati

Daca acum cateva zile va spuneam ca italienilor, in momentul in care spun regiunea de unde vin, li se pune o stampila pe frunte cu prejudecata referitoare la locuitorii acelei regiuni, astazi o sa va spun cateva dintre prejudecatile legate de romani. E un subiect foarte sensibil care in mare masura afecteaza toti romanii emigrati in Italia si in ultimul timp mai peste tot in Europa de Vest.

In Italia sunt multe motive pentru care romanii, dar si emigranti din tari mai sarace, sunt, sa o spunem pe aia dreapta, discriminati. Situatia lor economica care in ultimii 15 ani s-a tot deteriorat in timp ce afluxul de imigranti a continuat sa creasca, intoxicarea mass media cu stiri legate de imigranti pentru a muta atentia oamenilor de la problemele reale ale tarii, atitudinea lor de a da mereu vina pe oricine altcineva pentru situatia in care se afla si nu in ultimul rand atitudinea de superioritate a multor italieni sunt motive suficiente pentru a crea premisele rasismului.

Rau vazuti sunt si marocanii, albanezii, africanii, indienii insa in ceea ce priveste romanii este un amestec de dispret cu ura foarte nociv, care naste violenta si rasism.

Pentru ca in Italia rom (rrom) este asemanator cu romeno, rumeno fiind mai rar utilizat, in momentul in care aud ca esti roman te asociaza automat cu tiganii si implicit cu actiunile lor: cersit si furturi.

Fetele si femeile romane sunt vazute ca fiind toate usoare, ca sa nu folosesc cuvinte mult mai dure. Din pacate foarte multe fete romance venite in Italia au ales calea foarte usoara si ori se prostitueaza, ori cele mai inteligente si-au gasit cate un mosulet cu bani. Imi povestea o amica ca in oraselul in care locuieste ea foarte multi barbati de 40-50 de ani au divortat pentru a fi impreuna cu romance si nu are rost sa mentionez ura care se abate asupra ta in momentul in care spui ca esti din Romania.

Fetele/femeile din Romania sunt iubitoare, sunt femei de casa. Daca italiencele urasc romancele, caci spun ele ca eu venit aici sa le fure barbatii, italienii se bucura foart mult de prezenta lor. Veti auzi de foarte multe ori unii barbati italieni satui de fitele a foarte multe italience ridicand in slavi romancele. De ce? Din ce ar spune ei: multe femei italiene sunt dure, cu PMS toata luna, nu se ocupa de treburile casnice foarte mult, sunt autoritare samd.

Daca romancele mai au o portita de scapare, barbatii romani in schimb sunt vazuti foarte prost: Infractori, criminali, oameni de lumea a 3a, soferi periculosi.

Daca cele de mai sus le intuiati si voi, ceea ce m-a surprins si m-a distrat este ca suntem catalogati ca un popor mancator de usturoi si urat mirositor😀. Se stie ca romanii au o relatie de dragoste cu usturoiul, insa italienii sunt departe de a aprecia acest raport amoros asa ca ne alinta frumos cu apelativul de ‘’puzzolenti’’. Citeam recent pe un blog, nu-mi aduc insa aminte unde, ca un cuplu de romani  ce cauta un apartament la una din vizionari s-a trezit cu o intrebare/ruga: sa nu gateasca mancaruri cu usturoi😀. Cand vorbesc de urat mirositor ma gandesc doar la faptul ca aici sunt foarte multe persoane needucate, care au venit direct din orasele foarte sarace ale Moldovei, in mare parte, si inca nu au facut trecerea complet de la lighean la dus.

De curiozitate am vrut sa vad ce iti apare pe Google si Youtube cand scrii cuvantul: rumeno/romeno. Ei bine situatia e cam nasoala. Google prin serviciul Google Instant, iti completeaza automat cautarea astfel ca, inainte ca tu sa fi terminat de scris cuvantul rumeno el se gandeste ca vroiai sa cauti poate ”rumene prostitute”. Pe youtube rezultatele sunt si mai urat mirositoare pentru ca iti completeaza automat cautarea cu: ”rumeni ubriachi”, ”rumeni merde”, ”rumeni bastardi”, ” rumeno picchiato”, ” rumena palio di siena”. Traducerile le gasiti cu Google Translate, daca tineti musai, dar va asigur ca nu e deloc flatant.

O sa va spun parerea mea sincera: oricat de dureros ar fi, din pacate astia sunt oamenii care pleaca in afara tarii, deci este normal ca italienii, francezii si alte popoare in momentul in care 90% romanii peste care dau sunt de calitate indoielnica sa-si formeze o parere proasta.

In 90% din cazuri romanii peste care am dat aici m-au facut sa intru in pamant de rusine: cersetori, gasti de romani care incercau sa fenteze portarul de la piscina ca sa intre gratis si fac scandal, romani care asculta manele  cu boxele la maxim in timp ce toata lumea cauta liniste. Nu va mira nimic, oricum astea este realitatea in Romania.  Problema intervine cand exporti aceaste comportamente intr-o societate mai civilizata.

Personal cred ca daca vrei sa emigrezi cel mai bine te orientezi catre un alt continent, unde nu au ajuns cei care ne contruiesc in acest moment reputatia in Europa.

14 thoughts on “Din nou despre prejudecati

  1. Sunt de 3 ani in Italia si nu am intalnit niciodata genul asta de probleme despre care tot vorbiti. In plus,Monica chiar tu ai spus ca tie nu ti s-a intamplat vreo discriminare. Atunci eu vin si ma intreb de ce ne agitam atat sa scriem din “auzite”. E o chestie normala sa te priveasca cu reticenta daca vii din alta tara,hai sa nu mai sarim asa calul cu complimente de genul “rasisti”.Iti pot atrage chiar tie atentia Monica cand in articolul tau ai scris : “Cand vorbesc de urat mirositor ma gandesc doar la faptul ca aici sunt foarte multe persoane needucate, care au venit direct din orasele foarte sarace ale Moldovei, in mare parte, si inca nu au facut trecerea complet de la lighean la dus.” Mie mi se pare mai grav ceea ce ai afirmat tu ,care esti romanca si te grabesti sa pui egal intre a fi sarac/nespalat si Moldova. Nu sunt moldoveanca,m-am nascut si am crescut 20 ani in Bucuresti ,am o educatie,o facultate si nu mi-as permite niciodata sa jignesc oamenii dintr-o regiune sau alta. Poate din cauza asta eu nu am resimtit nici un fel de discriminare in Italia,am colege de facultate care se mandresc ca au o paleta de amici atat de “multiculturali”:romani,englezi,spanioli,francezi etc. Noi romanii ne ofensam foarte usor la orice critica …wake-up people,nu suntem buricul pamantului ;daca te duci in Franta si zici ca esti italian sa vezi acolo ce fete lungi fac:)))) E in natura omului sa catalogheze si sa-si creeze stereotipuri,nu este o caracteristica a marelui popor “rasist” italian.Ganditi la scara mai larga si detasati-va de universul vostru personal.
    P.S : am lucrat pt a ma intretine pe timpul facultatii de la femeie de serviciu ,dadaca si pana la impartit fluturasi pe strada si nimeni nu mi-a adresat nici o jignire vreodata;in plus colegii de facultate se ofereau sa ma ajute de fiecare data cand lipseam din cauza muncii sau cand nu intelegeam vreun subiect din cauza limbii.
    Inca o data va spun,ganditi liber,nu in sabloane! Nu am vrut sa fie un mesaj rautacios sau agresiv la adresa nimanui,insa am considerat necesar sa atrag atentia asupra unor aspecte importante dupa umila mea parere.
    Va urez toate cele bune,indiferent in ce colt al lumii ati fi!

    • Buna Ana,

      Ma bucur ca sunt si persoane din Italia care arunca un ochi pe acest blog si care pot sa-si dea cu parerea despre ce se intampla.
      POate ca nu am specificat clar in acest post, dar cu siguranta am scris pe unde am putut un lucru pe care tu il stii bine: Italia este atat de diferita incat este o greseala sa afirmi ”italienii sunt….” pentru ca diferentele culturale intre un italian din Bolzano si unul di Caserta sunt enorme.
      Sustin in continuare tot ce am afirmat mai sus: in Italia exista foarte multe prejudecati negative in ceea ce priveste romanii. Eu am avut norocul sa ma lovesc destul de rar de acestea, datorita unor circumstante, datorita faptului ca am cunoscut persoane cu adevarat deschise, care asa cum spui tu se mandresc cu faptul ca au prieteni de toate nationalitatile. Si eu sunt intr-un grup asemanator, dar nu asta este realitatea. SUnt multe de spus aici, evident ca dracul nu e asa de negru, odata ce omul te cunoaste si vede o persoana ok, dupa parerea mea nu mai conteaza micile detalii.

      In ceea ce priveste afirmatia despre Moldova, poate ca am fost dura, dar imi pare rau sa afirm: cel mai mare procent de cocalari si pitipoance pe care l-am intalnit erau din Moldova. Folosesc cocalari si pitipoance, ca sa nu folosesc alte cuvinte mai dure. Eu insami, desi am trait peste 20 de ani in Bucuresti, am rude si bunici in Moldova si mi-am petrecut toate vacantele de vara pana la 18 ani la tara. Stiu ce inseamna simplitatea, apreciez viata la tara, iubesc Moldova, deci departe de mine sa jignesc locuitorii Moldovei.

      Tu unde locuiesti sau ai locuit pana acum?

  2. Pentru ca esti foarte discriminat! Eu pana acum nu am avut parte de situatii discrimantorii pentru ca am fost norocoasa si pentru ca m-am protejat, dar desi Italia este o tara foarte faina, oamenii de aici nu te primesc cu bratele deschise!

  3. Apropos de ” Italienii isi dau seama inainte sa deschizi chiar gura daca esti italian sau nu. ”

    Mi s-a parut tare hilar ca in ultima mea escapada prin Roma am fost abordata direct pe italieneste cu chestii neturistice – pliante cu cursuri, semnaturi pentru petitii sau comentarii despre ploaia care incepuse, inainte sa deschid eu gura. Cel putin 3 abordari in cateva ore. Sa fi fost din cauza tzoalelor italienesti sau a stradutelor mai putin turistice pe care umblam?

  4. E foarte bine ca iti notezi impresiile si trairile de la inceput, eu regret ca n-am facut-o.
    Eu cred ca e foarte important ochiul care priveste si urechea care asculta, acolo se gaseste uratenia sau frumosul.
    Mai ai rabdare cu Italia, se lasa cucerita cam greu dar si cand se lasa…
    Bucuroasa de intalnire!

  5. cred ca unul din factorii cei mai importanti care ne-au creat aceasta “reputatie” este sistemul mass media din italia(manipulat de politic bineinteles!). sincer mi s-a intamplat de mai multe ori sa vad aceeasi stire pe timp de doua sau trei zile cu aceleasi imagini. adica deh! repetitia fiind mama tuturor invataturilor… hai sa le explicam italienilor ce trebuie sa gandeasca: romanii si refugiatii ne fura locurile de munca asa ca trebuie sa ii trimitem acasa. in mod special pe refugiatii din lampeduza care au venit azi tre’ sa ii curatam pana maine seara, da? certo!

    cat despre amprentare- se face pe motive de securitate. la o adica e nevoie de amprentare pentru SUA pana si pentru o simpla viza de turist! deci cand vrei sa vii sa locuiesti in o tara “civilizata” ar fi de asteptat. si totusi nu imi amintesc sa fiu amprentata vreodata in romania. sa insemne asta ca romania nu a fost niciodata civilizata?

    • Ai foarte mare dreptate. Cum ziceam si eu, este un mod de a da vina pe altcineva pentru problemele lor. Este adevarat ca romanii care sunt in Italia nu sunt usa de biserica, insa de aici pana la a face dintr-un intreg popor criminal si violator e cale lunga. Raportat la numarul infractiunilor in Italia, romanii comit un procent destul de mic, insa exact acel procent apare in mass media, de unde si tot valul de ura impotriva romanilor.

  6. Acum, cinstit: cele mai multe femei romance in Italia spala funduri de batrani sau fac prostitutie. Barbatii nu stiu ce fac, probabil munci slab calificate. Problema e la noi: cand o profesoara tanara, de ENGLEZA, pleaca vara in Italia sa spele funduri de batrani sa mai faca un ban… ce respect mai poti spera de la italieni? O sa-mi raspunzi ca orice munca e demna de respect, ok, dar chiar numai muncitoare de-astea exportam?

    Ca turist insa, intotdeauna am fost tratata foarte bine, ba chiar am avut parte de cateva surprize placute, cand italienii cu care am fost in contact (in industria turismului) au aflat ca-s din Romania, am simtit o simpatie suplimentara, dar necunoscand nici limba italiana si nici engleza bine la nivel conversational, n-am insistat sa aflu cauza acestei simpatii. Asa ca nu-s chiar convinsa ca ei au ceva cu noi ca natie, au cu cei dintre noi plecati la “munci” de jos, acolo la ei.

    Mai e un fenomen enervant printre romanii plecati la munca in Italia: incearca sa ascunda ca-s romanii unii dintre ei sau evita sa vorbeasca romaneste, ambele tactici parandu-mi-se degradante. Nimeni nu-i prost nici acolo, vorbesc de italieni, sa-i bage pe toti romanii in aceeasi oala, esti respectat dupa ceea ce esti tu ca individ, nu dupa tara din care provii, dar daca esti nespalat si te porti necivilizat e firesc sa-ti convina explicatia ca ar avea ceva cu romanii, nu cu tine.
    Nu mai spun de sfaturile penibile date turistilor, mai ales pentru Roma, cum ca sa nu vorbeasca acolo romaneste.

    • Sa stii ca nu problema ca romancele se ocupa de batrani ii face pe ei sa ne respecte atat de putin ca popor, din contra, as zice ca multe din acele femei sunt destul de integrate si apreciate pentru ceea ce fac. Dovada este ca romancele sunt preferate pentru aceste joburi, tocmai pentru ca se pricep. Jobul lor nu este sa spele la fund batranii, ci sa aibe grija de ei, chiar daca asta inseamna sa faca si aceasta activitate. Si daca batranul respectiv nu este foarte bolnav sau atat de batran incat nu se poate misca, se poate sa nici nu faca acesta activitate. E ca si cum ai zice ca nu respecti o asistenta de spital sau o infirmiera, doar pentru ca jobul ei implica si toaleta bolnavilor incapabili de a se misca. Sa stii ca ei nu au nimic cu cei plecati sa faca muncile de jos si nu din cauza asta au un respect scazut fata de romani, exclus asta. Ei au o problema cu romanii din cauza numarului mare de infractiuni comise de romani care apar in media, ceea ce i-a adus la concluzia eronata ca romanii sunt un popor de infractori si prostituate. Asta e problema lor.

      Ca turist nu vei avea niciodata probleme, stiu atat de bine sa vanda, incat nu ii intereseaza de unde vii. Chiar as putea spune ca avem un ”avantaj” ca romance turiste: dragute si cu reputatia nu grozava…ceea ce ii poate face sa spere ca poate poate. In ceea ce priveste vorbitul limbii romane, o poti face linistit ca turist, insa pot sa-i inteleg pe cei care de teama au ales sa nu vorbeasca limba romana. In Roma au existat foarte multe violente asupra romanilor: care s-au lasat cu omorori, incendieri de magazine romanesti, batai si etc. Daca au ales sa faca asta cu siguranta au ales din cauza ca se temeau, desi nici asta nu ii salveaza. Italienii isi dau seama inainte sa deschizi chiar gura daca esti italian sau nu. Sa stapanesti limba la un asa nivel incat sa nu-si dea seama din primele 3 propozitii ca nu esti italian este fff greu si se intampla daca ai muuulti ani de cand esti in Italia.

  7. Este foarte comod pentru unii italieni si unele italience sa aiba pe cine da vina. Dar nu toata lumea e asa. Altfel, nimeni nu e perfect. Am lucrat in Italia si un italian avea o vorba: “E vero que tutti gli italiani sono ladri”. Nu subscriu nici la aceasta idee.

    Dar este un fapt ca multi romani sunt asa cum sunt datorita liderilor politici romani care intretin saracia vesnica si prostia in Romania. In plus, Europa occidentala nu ofera romanilor aceeasi salarizare precum propriilor cetateni, adica ne trateaza tot ca pe o rasa inferioara. Deci nu sunt nici ei chiar atat de civilizati precum se lauda.

    Ce nu mi-a placut in Italia in primul rand a fost discriminarea evidenta atunci cand am fost la agentii imobiliare ca sa inchiriez un apartament. Era vitrina plina cu anunturi si agentii imobiliari spuneau ca nu au nimic!!!

    Alt aspect neplacut este legat de amprentare. Am lucrat in Italia cu contract pe perioada nedeterminata, incheiat cu un patron italian. Pentru a avea drept de munca am urmat foarte multe proceduri, una dintre ele fiind luarea amprentelor. Si aceasta este o discriminare, in masura in care etnia care isi face veacul bantuind libera prin Europa nu este supusa la asa ceva si in general nu este intrebata de acte sau de “Permesso di soggiorno”!!!

    Ce zici de asta?

    • Zic ca e destul de imputita treaba. Sunt de acord ca nu toti italienii discrimineaza, sunt de acord ca nu toti italienii sunt hoti, sunt de acord cu multe. Din pacate, in acest moment asta ne este reputatia in Italia si in mare parte din restul Europei. Eu am venit in Italia manate de curiozitate si dorinta de a descoperi, insa mi-am dat seama repede ca nu este un loc unde as vrea sa fac radacini. Este o tara grozava pentru turisti, insa desi italienii sunt faimosi pentru ”la dolce vita”, mie mi se pare foarte stresant sa locuiesti aici, fie ca esti italian sau imigrant.

Leave a Reply

