Refuz sa cred ca este posibil

O sa ma iertati pentru absenta nemotivata, dar mi se facu dor de Romania si am facut o escapada pe meleagurile noastre. Despre escapada care s-a lasat cu cules de vie, sticle intregi de must baut si nuci verzi mancate impreuna pana cand am dat in treaba aia moale, va povestesc alta data.

Astazi vreau sa va povestesc despre o stire ce zilele acestea a facut internetul italian sa vuiasca. Wikipedia Italia s-a inchis in semn de protest fata de alineatul 29 din proiectul de lege pe tema interceptarilor, ce se discuta zilele acestea in Parlamentul Italian. Despre ce este vorba mai exact in alineatul 29? Orice site italian este obligat sa publice in maxim 48 de ore, fara nici un drept la replica sau comentariu orice rectificare adusa de catre cititori care se considera lezati de continut.

Marea problema este ca nu exista o terza parte sa judece daca intr-adevar a fost lezat cineva sau defaimat, ci doar cel care cere rectificarea decide. Practic oricine poate cere oricarui site, blog, publicatie online sa faca modificari, iar site-ul este obligat sa faca aceste modificari, doar pentru ca i-au fost cerute. Daca eu ma apuc pe blog sa scriu ca ”margarina este daunatoare”, o persoana care mananca margarina poate oricand trimite un drept la replica care va trebui inserat in textul initial, fara nici un fel de comentariu suplimentar pentru cititori. Ce e mai dubios e ca in proiect se specifica si faptul ca aceste corecturi vor fi inserate in text, chiar daca sunt prezente informatii in forma initiala a textului ce justifica afirmatiile in cauza. Deci daca eu va spun ca margarina este daunatoare si va prezint informatii din niste studii care consolideaza afirmatia mea este egal cu 0 in momentul in care cineva nu este de acord cu ce am scris.

Daca ma intrebati pe mine mi se pare de-a dreptul horror. Practic este o lege facuta de politicieni pentru politicieni, care dupa ce ca, in momentul de fata, controleaza aproape toate mass media italiana, vor sa controleze si netul si tot ce se publica acolo. Pot sa inteleg ca uneori se comit abuzuri pe internet, sub avantajul anonimitatii, si ca este necesar sa se ia masuri, dar de aici pana la faptul ca vor sa introduca o lege de genul acesta, unde nu exista nici macar un organ sa analizeze aceste cereri si oricine poate face orice modificare unde vrea, este o cale lunga.

Sper sa nu fie aprobata in veci o astfel de lege, pentru ca si asa Italia este in rahat, iar cu o asemenea lege s-ar infunda pana la gat.

LE: Am facut o confuzie si e musai sa o clarific. Practic legea se refera doar la situatiile in care folosesti nume de persoane si doar acestea pot face rectificarile. Este tot mai clar pe zi ce trece ca este o manevra politica pentru a controla si ce se scrie pe internet.

4 thoughts on “Refuz sa cred ca este posibil

  1. Pai, hai sa fiu eu avocatul diavolului. Daca tu scrii pe blog despre margarina si despre mine, Ioana Cutareanu ca produc margarina toxica si o vand la gradinite, eu trimit un comentariu la articolul tau care -consider eu- ma defaimeaza, e incorect si bazat pe informatii false. Tu nu afisezi comentariile direct ci le moderezi si pe al meu nu-l lasi sa treaca. Eu ce sa fac atunci? ca n-am timp sa scriu pe zeci de site-uri si bloguri sa-ma dezvinovatesc, poate blogul tau e citit zilnic de mii de oameni si reputatia mea e facuta praf. Dar, daca oamenii stiu ca in 48 de ore, eu, daca-s neindreptatita ma pot apara pe blogul tau, o sa revina sa vada, iar daca nu apar cu ceva solid, probabiil ca tu ai dreptate.

    • Corect, iti dau dreptate, doar ca legea spune altceva si nu este dreapta. Daca eu public studii si documente care atesta ca margarina este toxica, nu am cu ce sa defaimez pe cineva care vinde margarina, ala e adevarul si trebuie sa si-l asume. Din pacate nu exista un judecator sa spuna ca da ai dreptate ai fost defaimat. NU – eu sunt obligata sa inlocuiesc textul respectiv cu ce doreste persoana in cauza, chiar daca imi sustin afirmatiile. IN orice caz pentru cazurile de defaimare au o alta lege, care putea fi folosita, insa tinta acestei legi nu sunt micile probleme.

      Gandeste-te ca daca presa scrisa o poti controla ce se scrie pe internet nu o poti face, ceea ce reprezinta o amenintare pentru politicieni. Ce ar insemna sa nu mai poata publica nimeni despre Basescu, Boc, Udrea, Iliescu, Ponta etc nimic altceva decat lucruri de bine, pentru ca daca publici ceva ce nu le convine, ei trimit oricand o modificare pe care tu esti obligat sa o faci si nu exista nimeni care sa judece impartial.
      Asta este problema, cine decide ca a fost o defaimare sau ca lucrurile alea sunt adevarate? In felul asta toti pot ascunde tot ceea ce nu le convine.

  2. E intr-adevar stupida legea asta, dar avand in vedere ca nu exista nicio instanta care sa judece daca a fost cineva lezat, foarte probabil nu va exista niciuna care sa aplice eventualele sanctiuni. Plus ca ar fi destul de greu de gestionat plangerile si penalizarile, la cate de mare e internetul. Dupa mine, o astfel de lege si e usor utopica, pe langa abuziva.

    • Pai lucrurile stau in felul urmator, exista un organism care le gestioneza, insa nu le judeca. Eu ma consider vatamata, trimit ceea ce ma doare pe mine organismului care se ocupa, acesta trimite plangerea mea catre destinatorul siteului care este obligat in 48 de ore sa faca modificarile. Practic niste organisme implicate sunt, doar ca ele nu judeca plangerile. Ceea ce cred eu este ca se va profita de aceasta lege in principal de catre oamenii influenti si politicieni si cu siguranta acolo unde vor sa schimbe ceva, o vor face. Poate pentru nemultumirea lui Gigel legata de o afirmatie de a mea, nu se va da nimeni peste cap sa ma verifice, desi daca el ma reclama ca nici dupa cele 48 de ore nu am publicat rectificarea e nasol. Lucrurile devin interesante cum iti ziceam la nivel mai inalt, de aceea mi se pare si mai grav. Am vazut totusi ca oamenii iau atitudine si se vor organiza saptamana acesta niste proteste, insa destul de anemice.

Leave a Reply

