Cum am inceput sa negociez

De la o vreme incoace mi-am propus ca si exercitiu sa negociez mai des: la cumparaturi, in afaceri, in relatii. Motivul pentru care am inceput sa negociez mai des, sa cer discounturi aproape de fiecare data cand cumpar ceva nu este de natura financiara, ci pentru ca imi doresc sa imi depasesc anumite complexe si sa scap de tracul de a cere. Ce concluzii pot trage dupa aproape 6 luni in care am incercat sa fac asta cat de des am putut? Numai de bine.

Multa vreme am lucrat in vanzari si daca am invatat ceva din aceasta experienta este ca am vazut ca, aproape fara exceptie, daca ceri ti se va da. Ca om de vanzari aveam niste  praguri in care ma puteam incadra sa ofer reduceri, pe care bineinteles nu le includeam niciodata in pretul initial, insa daca imi cerea cineva primea fara greseala o reducere. Nu de putine ori au fost unii atat de incapatanati incat nu s-au multumit cu ce le-am oferit, asa ca imi cereau niste reduceri pentru care aveam mereu nevoie de aprobare. Si ghiciti ce: le primeau MEREU.

Experienta asta, plus alti factori m-au determinat sa-mi fac curaj si sa incep sa cer si eu. Nici nu stiu ce a fost mai dificil: idea de a cere discounturi sau de a face asta nefiind foarte sigura de italiana mea. Cert este ca incet incet am inceput sa o fac tot mai des: in orice piata, in magazine de haine, in magazine mai mici unde se cumpara alimente, la comenzi pe net. Pana acum, cu exceptia unui singur caz in care am primit doar scuze ca nu mi se poate oferi nici un discount, am primit de fiecare data cand am cerut.

Surpriza cea mai mare a venit cand am inceput sa cer de 3-4 ori mai multe pentru serviciile de consultanta pe care le ofer. Desi initial am facut-o cu teama, am ramas socata sa vad ca aveam parte de mai multe raspunsuri pozitive decat atunci cand ceream putin, cu speranta ca voi reusi sa prind vreun client. Bineinteles ca vor fi destule persoane turned off din cauza pretului, insa cei care sunt dispusi sa-l plateasca sunt pretiosi. Am observat ca un pret mai mare imi dadea in ochii celorlalti o anumita aura de expert, ceea ce ii facea mult mai increzatori.

In Italia, te incurajez sa ceri reduceri ori de cate ori cumperi ceva pentru ca mai mult ca sigur le vei primi, pentru ca nimic nu este batut in cuie. Poate nu vei primi mereu o reducere din pretul produsului, insa vei primi ceva in plus, iar pe langa vei avea un sentiment de satisfactie de neegalat.

Daca sunteti turisti fraza: ”Costa un po’ troppo, mi fai uno sconto?” si un zambet ar trebui sa va duca direct la tinta. Nu merge atitudinea artagoasa, pentru ca italienii sunt joviali si daca sunteti simpatici o sa le faca placere sa va ofere ceva in plus.

4 thoughts on “Cum am inceput sa negociez

    • Nu am mentionat, insa se subintelege ca ceri reduceri unde crezi ca ai de a face cu o persoana care poate lua decizii.In magazine gen zara, ma indoiesc ca poti obtine ceva, desi am inteles ca in alte tari cei care vad in magazine au o reducere de 5% , in limita unei anumite sume, pe care o pot oferi unor clienti. Oricum in magazinele de genul, in sezonul reducerilor preturile sunt foarte bune. Cum spuneam, ideea de a negocia, are de a face mai mult cu a te obinui sa ceri si sa negociezi.

Leave a Reply

