6 sfaturi pentru a alege un gelato bun

Pana sa ajung in Italia, prea putine stiam despre inghetata, drept urmare nici nu se numara printre deserturile mele favorite. Mai un Top Gun, Best sau Aloma in lunile de vara cand arsita era de nesuportat si nici prin gand nu mi-ar fi trecut vreodata sa mananc inghetata iarna, ca deh, ma doare in gat. Totul s-a schimbat,insa, de cand am ajuns in Italia si am descoperit ”the real thing” si astfel inghetata a devenit desertul meu favorit indiferent de anotimp.

 Am ajuns intr’atat de departe incat ori de cate ori vizitez un loc nou primul lucru pe care il fac este sa ma interesez printre localnici unde gasesc cea mai buna Gelaterie si ma indrept glont catre ceea ce reprezinta pentru mine principala atractie turistica. Cu timpul, dupa ce am mancat inghetate si mai bune, dar si mai proaste am ajuns sa recunosc un Gelato bun inainte sa-l cumpar si am devenit destul de conservatoare in ceea ce priveste preferintele: aleg mereu aceleasi 4-5 gusturi pe care le folosesc ca referinta.

Cum sa alegi un gelato bun?

1. Culoarea este un indicator esential. Eu de obicei ma uit sa vad ce culoare are pistacchio, pentru ca fiind de departe gustul meu preferat, culoarea imi indica in 90% din cazuri calitatea gustului. Dupa ce mi-am luat de cateva ori teapa la inceputuri, acum stiu sigur ca pistacchio nu trebuie sa fie niciodata verde aprins, ci mai degraba un verde pal. Deci daca in momentul in care intru intr-o gelaterie vad culori desprinse din ultima paleta de culori Pantone, fac cale intoarsa cat ai zice gelato.

2. Varietatea gusturilor. Aici parerile sunt impartite: sunt persoane care definesc drept Gelatierie buna, locul unde diversitatea gusturilor este infinita, cu cat mai multe gusturi cu atat mai bine, sau locul unde un gelato este enorm si acopera cu usurinta necesarul caloric saptamanal al oricui. Pe langa aceste criterii exista si grupul de persoane care merg pe principiul: mai putine gusturi dar sa fie de calitate nenica. Eu, din moment ce aleg mereu aceleasi gusturi, fac parte din cea de-a doua categorie. Locurile cu n+1 gusturi ma blocheaza, si ajung mereu sa fac alegeri pe care le regret, plus ca  nu cred ca se poate pastra un standard de calitate inalt pentru toata varietatea de gusturi.

3. Intreaba un localnic. Este de departe strategia pe care o adopt cel mai des si cu care nu dau gres niciodata. De mult nu ma mai opresc in prima gelaterie ce-mi iese in cale, ci prefer sa merg la sigur. Daca stiti un pic de italiana, dar chiar si daca nu stiti, puteti fi sigur ca daca intrebati un batranel cu chef de vorba (ei au mai mult timp la dispozitie) veti fi indreptati catre cea mai buna gelaterie din apropiere.

4. Evitati Blue Ice. Daca sunteti in Roma, evitati sa va luati inghetata de la Blue Ice: ”fa schifo” ( e de cacao). Roma este intesata de acest lant de gelaterii, care au avantajul de a fi pozitionate in apropierea punctelor de atractie turistica. Va recomand in schimb sa cautati Giolitti, una din cele mai bune gelaterii din Roma, in centru, la nici 5 minute de Piazza Navona.

5. Lista ingredientelor sa fie la vedere. Gelato in general ar trebui sa contina cateva ingrediente de baza: frisca, zahar si aromele aferente. Doar ca de cele mai multe ori se gasesc in lista de ingrediente si zeci de conservanti, adensanti si coloranti care nu ar avea ce cauta in mod normal pe lista de ingrediente. De aceea apreciez si acord votul meu de incredere locurilor unde acestea sunt la vedere.

6. Fiecare gust ar trebui sa aiba ”paletta” lui. ”Paletta” este ustensila folosita pentru a servi inghetata. Este o chestie de bun simt, pe care o vei intalni in aproape toate gelateriile italiene, insa daca se intampla sa vezi ca intr-un loc folosesc aceeasi ”paletta” pentru mai multe gusturi fugi cat te tin picioarele.

La toate cele de mai sus se adauga si faptul ca evit locurile turistice, dar asta in ceea ce priveste multe alegeri, nu doar inghetata, si ca igiena locului joaca si ea un loc important. Eu pun in practica de fiecare data tot ce am mentionat, iar lucrul asta m-a scutit de indigestii, dureri de stomac si insatisfactii.

5 thoughts on “6 sfaturi pentru a alege un gelato bun

  1. Interesant🙂 Nu ma dau in vant dupa inghetata, mi se pare ca nu pot sa simt gustul calumea din cauza faptului ca e rece. Pana acum n-am mancat inghetata in Italia, dar cu prima ocazie – weekendul viitor adica – o sa incerc, ca prea o lauda toata lumea🙂

    Ce nu inteleg eu e de ce se foloseste “gelato” in loc de “inghetata” in romana, e vreo diferenta?

Leave a Reply

