Italia o descoperi comunicand

278103_10151198233354807_2070469630_oBine v-am regasit! De cand am inceput sa scriu pe aici, asa din an in Paste, mi-am dorit sa pot oferi acel insight celor pasionati de Italia si de cultura ei. Insight dupa care eu am tanjit foarte mult in perioada in care ma indragostisem de aceasta tara si as fi vrut sa o pot vedea prin ochii altor romani ce locuiau aici.

Ori de cate ori am venit aici in vacanta am incercat sa ma amestec printre localnici, sa mananc cu ei, sa stau la ei acasa, sa intru in vorba pe strada – chiar si cand italiana mea era la nivelul ”Eu, Monica, place Italia la voi”. Mi-am dorit sa-i inteleg si sa le inteleg tara absorbind tot ce puteam in cele cateva zile cat durau micile mele excursii. De aceea, pe aici nu prea veti vedea aceleasi topuri ”5 locuri gratuite la Roma”, ”10 lucruri pe care sa nu le pierzi in Florenta”. Topuri care sunt in 9 din 10 cazuri identice, fara pic de originalitate – aceleasi orase, aceleasi locuri. Ceea ce m-a facut sa ma indragostesc de Italia au fost oamenii – ceea ce imi transmiteau ei – si mici detalii din viata lor cotidiana. Nicidecum o cladire, o ruina sau un muzeu.

Roma. Prima oara in Italia

Miezul noptii, asteptam unul din autobuzele de noapte sa ne duca mai aproape de hostel. Cu o italiana vai de capul ei ii spun soferului unde trebuie sa coboram si il rog sa ne anunte la momentul potrivit. Un batranel se baga in seamna cu noi si ne intreaba de unde suntem. II spunem Romania si schiteaza un zambet. Dupa care spune ”Caragiale, O scrisoare pierduta”. Ne mai spune ca noi romanii suntem frati cu romanii. Dintr-o data usile se deschid si soferul ne face semn sa coboram rapid. Coboram fara sa-l salutam pe batranel si simt o urma de regret, caci fusese un moment foarte frumos. Cand autobuzul trece prin dreptul nostru, batranelul statea protapit in geam cu un zambet mare si ne facea cu mana. Era ultima zi a vacantei si nu as fi putut gasi un mod mai bun de a o incheia.

Florenta. A doua vizita in Italia

Decidem sa incercam couchsurfing pentru prima oara ca oaspeti. Suntem asteptati la gara de gazda noastra, un italian neaos care ne distreaza cu stilul lui de condus. La vremea respectiva mi se parea kamikaze, dar intregea tabloul pitoresc al vacantei. Timp de cateva zile primim ponturi cu cele mai faine locuri de vazut, ni se gateste fenomenal, suntem plimbati prin locurile ascuse, introdusi in viata de noapte florentina, descopar conceptul de aperitivo, punem zeci de intrebari la care doar un localnic ne poate raspunde. Ma simt italianca pentru cateva zile.

Maremma. Mare. Ferragosto 

Un loc pe care nu l-as fi descoperit singura. Pentru prima oara afla de conceputul de sagre. Petrec noaptea de Ferragosto cu un grup de italieni in stilul clasic: grigliata (gratar) si apoi vizita in centrul istoric al oraselul Castiglione della Pescaia pentru niste cocktailuri si focurile de artificii de rigoare. Unul dintre ei au fost deja in Romania: Timisoara si Transilvania sunt locurile cele mai vizitate/apreciate. Altii ma uimesc cu ” As vrea sa vizitez Romania insa am auzit ca seara riscul sa fii injunghiat e foarte mare”. Ma distrez si da si nu si fac tot posibilul sa-i spun ca poate veni linistit.

Bologna

In Bologna pe scarile bazilicii San Petronio rugam un italian sa ne faca o poza. O face si apoi intram in vorba. Bem o cafea impreuna. Spre seara ne dam intalnire pe scarile aceleiasi bazilici si pret de 1h ne insoteste in periplul nostru. Ne spune una alta despre oras si ne intreaba daca avem si noi portici (arcade). Ii spun ca nu si un pic mirat ma intreaba cum ne descuram cand ploua. Folosim umbrela. Nicio urma de malitiozitate ci pur si simplu stupoarea unei persoane pentru care arcadele reprezinta standardul. Il intrebam ce sa mai vizitam si ne recomanda din toata inima Ferrara.

Ferrara

Ajunse in Ferrara in gara ne intrebam incotro sa o luam. Cu rucsacii in spate si debusolate cautam un punct de informatii. Un grup de barbati, 4-5 la numar, ne fac loc sa trecem cu o reverenta si ne intampina  cu ”benvenute a Ferrara signorine” dupa care ne lasa in plata noastra.

Firenze. Am pierdut numarul vizitelor

Piata de anticariat in Firenze. Gasim niste carti si vederi foarte vechi. Prietena mea interesata incepe sa rasfoiasca manunchiul de vederi asezate cu grija in folii de plastic. Desi e vanzoleala vanzatorul incepe sa-i explice cate ceva despre vederile asupra carora ramanea cu privirea atintita mai mult timp. Ne povesteste pret de multe minute si ne intreaba de unde suntem. Dupa ce luam una alta ne face un mic cadou spunandu-ne ceva de bine de tara noastra – nu reusesc sa-mi aduc aminte ce. Ne ureaza un ”sa aveti o zi de luni frumoasa in Florenta” atat de frumos incat pret de cateva ore am un zambet enorm pe fata si simt ca plutesc.

De ce toate aceste povestiri? Pentru ca probabil vacantele mele ar fi fost mult mai sarace fara aceste momente. Pentru ca italienii au un farmec aparte cand e vorba de a face un compliment sau a gazdui un turist in tara lor si e un mare pacat sa te intorci acasa doar cu jumatate din ceea ce inseamna Italia.

Pentru ca biletele catre Italia sunt foarte ieftine si foarte multi vin aici. Vad cateva muzee, cladiri, ceva natura si asta a fost: au mai descoperit o bucata de Italia. Dupa care povestesc sec despre ce au vazut. Cu putine cuvinte de italiana si un pic de curaj in a intra in vorba cu italienii experienta poate fi mult mai bogata. Italia are suflet.

5 thoughts on “Italia o descoperi comunicand

  1. buna, acum am dat de blogul tau si m a incanta… imi pare bine ca tu ai experiente majoritar placute cu italienii, eu am ramas cu un gust amar dupa vacanta de 2 saptamaniin Roma- Florenta-Padova Venetia. Mai Ales in Roma (poate satui de turisti, incerc eu sa le gasesc scuze) se purtau execrabil, incercam sa ii intrebam ceva in strada (o adresa, un muzeu sau orice altceva) si daca nu fluturau din mana si se indepartau fara sa raspunsa aveau alte reactii care de care mai scarboase. Si aveam grad de comparatie mai ales cu spaniolii si catalanii care sunt la capitolul asta fara cusur, nici nu asteapta sa i intrebi, te vad debusolat sau cu o harta tinuta invers in mana si imediat sar sa te ajute si sa te duca de brat spre obiectul interesului tau. In plus lucrez in Romania ca ghid pentru spanioli si imi confirma si aici faptul ca sunt mai deschisi, mai amabili si mult mai toleranti decat italienii despre care aud lucruri efectiv de groaza de la prietene ghide de italiana ( revoltati ca nu gasesc aici barocul lor din italia, cafeaua lor din italia, tampenii de felul asta…) hai ca m am intins la vorba,.. sedere placuta in tara de adoptie si experiente cat mai placute sa ai ori pe unde te or purta pasii!

  2. Italia este o tara foarte frumoasa si foarte multe persoane au avut ocazia sa o viziteze. Dar din pacate punem accent pe tarile din afara si nu pe propria noastra tara.Eu una pun accent pe propriile atractii turistice si imi place sa le descopar si sa le redescopar pe cele uitate de lume.

  3. Hellou, am dat de blogul tau din greseala…cautam pe Google “locuri frumoase in Italia” si am nimerit aici.Si eu sunt un mare fan al Italiei, pur si simplu nu ma satur sa o descopar.In fiecare an merg in vacanta acolo si incerc sa adauc pe lista locuri noi de vizitat.Orasele superbe, incarcate cu cultura, istorie si nu in ultimul rand arhitectura,evectiv le ador.Acuma sa ma laud si eu asa, am vizitat Roma, Firente, Milano, Verona, Parma, Venetia, Murano,Burano (e super), Lago di Garda (Desenzano, Sirmione, Salo,Peschiera), diferite satulete(nu mai dau numele) si am ai fost la Gardaland si Le Vele.Anul acesta as vrea sa vizitez Torino, am vazut ca ai scris deapre el, celelalte orasele de pe lac si Genoa , nu am vazut pe blog articol despre oras.Daca mai ai idei despre ceva locatii in care nu ai fost inca si poti scrie pe blog, cum ar fi vizuine de orasele care nu sunt asa cunoscute (dar superbe) , iti dau un exemplu : Palmanova .Inchei cu …o zi faina sa ai si cat mai multe vizite si postari!

Leave a Reply

